Alla inlägg under juni 2011

Av katrins-place - 15 juni 2011 11:24

Fick besked att troligen börjar en ny resurspersonal till hösten att jobba med Lilleman... varför kan inte nuvarande få fortsätta?? Det fungerar bra som det är nu, det har äntligen gått bättre för Lilleman.


Jag begriper inte varför man ska göra förändringar då det är någorlunda lugnt i skolan nu.


Barnens bästa - tänker folk på det över huvudtaget?

Näe..det skiter dom ..fullständigt i.


Kommunen har tydligen övertalighet på Elevassistenter nu, så då pluttar dom ut dom lite här och där på olika skolor, att det sedan innebär att en elev med särskilda behov ska behöva lära känna en ny resurs och testa gränser med denna - det tänker dom inte på.

Att detta till 100 % kommer att leda till osäkerhet, nya ilskna utbrott och stök.

Ska man bara kasta bort den trygghet han har idag ?


Det svider rejält när man får höra sådant här, särskilt när Lilleman och den resurs han har idag fungerar så bra ihop. Han är Lillemans stora förebild, han känner sig trygg med honom och när eleverna i klassen hade fått fylla i en trivsel enkät där en av frågorna var om finns det någon i skolan dom  känner att dom kan lita på och prata med ,  Lilleman skrev endast resurspersonalens namn..


Det svider att behöva tala om för Lilleman när han med sina stora bruna ögon tittar på en och frågar om hans resurs inte får stanna kvar.

Över huvudtaget ovissheten som vi har fått ha hela terminen, det är inte kul.


Rektorn säger sig ha gjort allt den kan, men jag ger mig inte.

Jag ska vända mig till skolförvaltningen i detta ärende, måhända att dom inte lyssnar på mig  - men jag har åtminstone försökt och gjort allt jag kan då.


Det talas så varmt om jämlikhet.. Jag kan säga att killar som vill arbeta med barn och ungdomar OCH som dessutom är suveränt duktiga - dom växer inte på träd!


Skolverket om särskilt stöd i grundskolan:


" I propositionen

15  framhålls att det är viktigt att hänsyn tas

till elevens synpunkter, och bestämmelsen i skollagen om hänsyn till barnets

bästa anförs.

”I all utbildning och annan verksamhet enligt denna lag som rör barn

ska barnets bästa vara utgångspunkt. Med barn avses varje människa

under 18 år.

Barnets inställning ska så långt det är möjligt klarläggas. Barn ska ha

möjlighet att fritt uttrycka sina åsikter i alla frågor som rör honom eller

henne. Barnets åsikter ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets

ålder och mognad.


16

Ovanstående paragraf saknar motsvarighet i 1985 års skollag, och har sin utgångspunkt

i Barnkonventionens artiklar 3 och 12.


17 Artikel 3 anger att vid

beslut om åtgärd ska en bedömning av barnets bästa göras, vilket innebär en

bedömning av vilka konsekvenser ett beslut eller åtgärd får för barnet. Artikel

12 framhåller barnets rätt att komma till tals."





Ovido - Quiz & Flashcards