Alla inlägg under mars 2012

Av katrins-place - 15 mars 2012 11:01


 Idag tänder vi ett ljus för Ellen... det har  gått 14 dagar sen hon blev en änglahund




Av katrins-place - 14 mars 2012 16:21

Eftersom jag fått både ris och ros för att jag talade om vad
Ellen insjuknat i så ska jag berätta varför jag gick ut med det.

 

Som bekant så var Ellen en mycket kär familjemedlem till oss och
jag bestämde mig för att gå till botten med detta och krävde en obduktion av
henne och veterinären höll med mig.

 

Att en så ung tik hastigt blir så dålig så hon måste avlivas –
det accepterar jag bara inte utan jag ville verkligen veta varför, jag sopar
inte sådant under mattan med ett : jaha hon blev visst sjuk  jaja livet får gå vidare.

 

Obduktionssvaret kom och jag gick ut på min FB logg med att hon
drabbats av Kronisk dissekerande hepatit och enligt veterinären var det
genetiskt, hon hade en onormal lever och hon skulle aldrig ha kunnat botas från
denna sjukdom – ja det säger ju sig självt fungerar inte levern så kan man ju
inte överleva!

 

Att jag la ut det på min FB logg är just för att så många som
möjligt ska få informationen – jag har faktiskt ett liv med och hinner inte
ringa runt till alla och informera, därmed är FB eller min hemsida ett bra
ställe att sprida viktig information på – du skriver ner en gång och behöver
inte älta om samma sak om och om igen… och anledningen till att jag även skrev att hon inte drabbats av förgiftning är att även det spekulerats - och jag därmed ville informera att så var inte fallet.

 

Jag är INTE ute efter någon syndabock och klandrar därmed inte
uppfödaren vi köpte Ellen av, jag anklagar heller inte någon – det är inte
någons fel att hon blev sjuk. 

 

 Jag vägrar blanda mig i
andras konflikter – dom har jag inget att göra med och har inget intresse för
sånt heller. Det enda jag är ute efter är att hundägare ska uppmärksamma
sjukdomen, den är lömsk och jävlig och slår till obarmhärtigt hårt.

 

Och så önskar jag innerligt mer öppenhet och samarbete uppfödare
emellan ja även mellan hundägare,  det är
så viktigt att informera om att det faktiskt finns ovanligare sjukdomar med och
dessa sjukdomar ska man ju inte sprida vidare  till andra generationer .

 

Vi är så duktiga på att hd röntga, ögonlysa och ta dna tester på
hundarna så jag hoppas innerligt att det kommer att forskas mer på denna
sjukdom som vår Ellen drabbades av – och hon är inte den enda tibetanska terriern
i detta land som drabbats av leversjukdom, Ellen var min hund och jag vägrar
mörka ner hennes sjukdom och mig lägger ingen munkavel på för jag vill vara
ärlig och informera.

 

Jag tror nog att dom flesta är tacksamma för att få veta och är
det någon som tycker att man

 har rätt att bli arg på
mig pga detta – ja varsågod och bli det då!

 

Det går inte att fastställa denna sjukdom genom att endast ta
blodprov och ultraljud på levern – man måste ta ett vävnadsprov för att kunna
fastställa om hunden bär på den.

 

Nu menar jag inte att alla sveriges tibetanska terriers ska
föras till veterinären och tas vävnadsprover på -  men jag hade nog tänkt till både en, två och
tre gånger om jag haft planer på att ta en valpkull på en hund vars nära
släkting dött i denna sjukdom.

 

Jag är i alla fall jäkligt tacksam idag över att Ellen aldrig
hann få någon valpkull.

 

 

 

Följande text är tagen från SVKTR:

(RASSPECIFIK AVELSSTRATEGI för TIBETANSK TERRIER)


Tibetansk Terrier är generellt sett en
frisk ras. Efter förfrågan hos försäkringsbolagen 1997 var den

vanligaste liversättningen
trafikskada, därefter (utan rangordning): förgiftning, diabetes, njursjukdom,

leversjukdom, hjärtproblem och diskbråck.


Jag ångrar INTE att jag gått ut med informationen, jag står för vad jag säger / skriver!

Ellen får jag aldrig mer tillbaka – hon var bara till
låns i våra liv ett kort tag

Av katrins-place - 6 mars 2012 11:19

Fina älskade Ellen vad jag är tacksam för att jag fick dela liv med dig,  du är länken till alla dom underbara tibbarna som finns i mitt liv idag.


Hade det inte varit för dig så hade jag inte haft Daisy, Zelda eller Spencer här nu.


 

Du kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta, min fina älskade vän   

Av katrins-place - 1 mars 2012 12:00

Livet är bra orättvist ibland... detta ingick inte i våra framtidsplaner men sjukdom kan man ej styra över, älskade fina vackra underbara Ellen  tack tack tack för all glädje , värme och kärlek du spridit hos oss, det var du som fick mig att orka gå vidare i livet när käre Totte flyttade till hundhimlen, dina pigga ögon, blöta pussar och underbara upptåg fick mig att orka skratta och leva igen.. och vad ska jag göra nu när du inte finns hos oss mer ?


Världens bästa Ellen med ett hjärta av guld - jag önskar så att du skulle finnas hos oss för alltid, vi alla saknar dig så enormt och resten av flocken är så låg nu, dom sitter ute vid staketet och tittar och väntar på att du ska komma hem igen.


Vi ska plantera ett vackert blommande träd i gropen du grävde, den ska påminna oss om dig varje dag, Lilleman sa : " när det blir dagg på blomträdet kan du komma ner från ditt moln i himlen och hälsa på oss - så kom gärna någon gång Ellen när du har tid över - för jag förstår att du har mycket tid att ta igen med älskade Totte och Quno där uppe"


Du har en speciell plats i mitt hjärta och alla minnena av dig ska jag vårda ömt, om man älskar någon riktigt så måste man kunna släppa taget om låta henne gå.

Du är mitt allt,

vi säger inte farväl - vi säger vi ses igen och förhoppningsvis snart   


http://www.youtube.com/watch?v=-j5e4ujV5bY

 


  

Ovido - Quiz & Flashcards