Alla inlägg under maj 2011

Av katrins-place - 29 maj 2011 08:41

Idag är det morsdag och det är väl en av alla dessa affärsmäns dagar då dom får extra klirr i butikskassan... För mig är det INTE viktigt att få presenter för att jag är mamma, jag ser det istället som en ära och förmån i livet att få vara mamma:



Jag är lyckligt lottad, för jag är Mamma till 4 underbara härliga barn som jag älskar så mycket, ingen är den andra lik i sin personlighet alla  fyra har olika egenskaper och olika behov, dom är det viktigaste i mitt liv.


Att vara Mamma är att ge kärlek, stöd, omvårdnad, trygghet, uppfostran , vägleda, att finnas där för att trösta och krama om.. att finnas där för att glädjas och skratta, för att ge beröm och uppmuntra likaväl som att dela sorg och tårar.

För att finnas där när ditt barn behöver hjälp, att vara någon dom vet att dom kan lita på - en som spränger berg om det så behövs för deras skull.


Jag är stolt över alla mina 4 härliga barn, jag kräver inte att dom ska bli världsbäst,  för mig duger dom precis som dom är och jag älskar dom också för den dom är.


En stor del av mina år som mamma har jag fått kämpa och slåss för barnens rättigheter, särskilt dom 2 som har behov av extra stöd.


Behov av extra stöd ? Den ena har Autism och den andra har Asperger ( förr även kallat för högfungerande Autism). Den ena har svårt med inlärning och den andra har överdrivet lätt med inlärning.


Det finns så otroligt mycket fördomar om Autismspektrat och det får mig att bli så arg.

1. Man är INTE dum i huvudet

2. Det är INGEN sjukdom

3. Man dör INTE av det

4. Med stöd och rutiner fungerar livet BRA, fast livets stig kan vara lite krokigare och bökigare, den är inte som en asfalterad huvudled om man ska förklara på ett enkelt sätt.



Jag tackar livet för att jag fått äran att bli Mamma till mina älskade döttrar och söner   




Av katrins-place - 29 maj 2011 08:41

Idag är det morsdag och det är väl en av alla dessa affärsmäns dagar då dom får extra klirr i butikskassan... För mig är det INTE viktigt att få presenter för att jag är mamma, jag ser det istället som en ära och förmån i livet att få vara mamma:



Jag är lyckligt lottad, för jag är Mamma till 4 underbara härliga barn som jag älskar så mycket, ingen är den andra lik i sin personlighet alla  fyra har olika egenskaper och olika behov, dom är det viktigaste i mitt liv.


Att vara Mamma är att ge kärlek, stöd, omvårdnad, trygghet, uppfostran , att finnas där för att trösta och krama om.. att finnas där för att glädjas och skratta, för att ge beröm och uppmuntra likaväl som att dela sorg och tårar.

För att finnas där när ditt barn behöver hjälp, att vara någon dom vet att dom kan lita på - en som spränger berg om det så behövs för deras skull.


Jag är stolt över alla mina 4 härliga barn, jag kräver inte att dom ska bli världsbäst,  för mig duger dom precis som dom är och jag älskar dom också för den dom är.


En stor del av mina år som mamma har jag fått kämpa och slåss för barnens rättigheter, särskilt dom 2 som har behov av extra stöd.


Behov av extra stöd ? Den ena har Autism och den andra har Asperger ( förr även kallat för högfungerande Autism). Den ena har svårt med inlärning och den andra har överdrivet lätt med inlärning.


Det finns så otroligt mycket fördomar om Autismspektrat och det får mig att bli så arg.

1. Man är INTE dum i huvudet

2. Det är INGEN sjukdom

3. Man dör INTE av det

4. Med stöd och rutiner fungerar livet BRA, fast livets stig kan vara lite krokigare och bökigare, den är inte som en asfalterad huvudled om man ska förklara på ett enkelt sätt.



Jag tackar livet för att jag fått äran att bli Mamma till mina älskade döttrar och söner   




Av katrins-place - 18 maj 2011 08:07

Lilleman fick antibiotika för sin infektion igår, så nu ska det väl vända och bli bättre för var dag. Han är vid gott mod och längtar efter att bli frisk igen.

Vi fick träffa en super trevlig läkare som arbetat uppe i Pajala.


Allt har någon mening... när vi skulle gå till Apoteket inne i stan så var det givetvis stängt pga något med datasystem.. ja nåt sånt stod det på lappen.. jag muttrade och svor lite, så vi fick traska neråt mot Storgatsbacken.


När vi promenerade ner fick jag syn på en äldre man som låg på gågatan vid Hotellet. Det gick folk förbi och glodde så  jag gick fram och frågade hur det var med honom, han ville ha hjälp med att komma upp. Jag fick 2 män att hjälpa mig att lyfta upp farbrorn och dom satte han på en bänk, sen försvann dom hjälpredorna.


Det blödde rejält från 2 jack han fått i huvudet så jag ringde 112 och beställde en ambulans till fabrorn sen kilade jag snabbt in på Hotellet för att hämta papper så vi skulle kunna få lite stopp på blödandet.


Farbrorn verkade lite vimsig och frågade flera gånger om jag var troende, näe svarade jag varje gång, jag är inte troende på det viset - men jag tror på det goda hos människan.

En gång sa han : men jag är inte en god människa - varför vill du hjälpa mig ?

Då svarade jag : Oh ja du har också något gott i dig   .

Han tackade så mycket och sa att jag var snäll och berättade att hans bortgångna mamma var djupt troende. 

Tillslut kom ambulansen och hämtade mannen, jag sa till honom : var rädd om dig nu och hejdå.


Det som förvånar mig mest är alla människor som gick förbi, en del stannade till på avstånd och glodde andra bara glodde och gick...

Hur är dom funtade egentligen ??

INGEN erbjöd sig frivilligt att hjälpa till.. dom såg att där står man med en hostande liten grabb och försöker se efter honom samtidigt som man ska hjälpa en blödande man..


En sak är säker.. i denna stad ska man akta sig för att ramla och bli liggande på marken.. för här går folk bara förbi och ser dumma ut! Jag blir spyfärdig av sådana självupptagna människor.


För mig är det en självklarhet att stanna och hjälpa en medmänniska, det stjäl inte mycket av någons tid att hjälpa, larma sos och stanna kvar och tala lugnt med den skadade tills ambulansen kommer.


Lilleman tog det hela bra, jag frågade om han var rädd, näe mamma sa han jag har sett värre saker i Nyheterna på tv och då har jag inte drömt mardrömmar.

Jag förklarade för Lilleman att när man ser att någon har ramlat och slagit sig  ska man hjälpa den personen, och att man ska stanna kvar tills ambulansen har kommit. 

Han svarade: Vilken tur mamma att du kan sånt där med att ta hand om blödande människor för du är duktig på att plåstra om.



Av katrins-place - 17 maj 2011 08:01

Den nya flocken fungerar precis så bra som jag förväntat mig   .

Ellen är lektanten och tillsammans är Zelda och Ellen sisters in crime, Ellen har blivit som en stor busig valp och visar mer än gärna alla hyss man kan göra till Zelda.


Daisy är den övervakande och uppfostrande tanten som håller i ordning flocken -  hon är snäll med Zelda men mer reserverad än vad Ellen är, men så är Daisy flockens ledare och vill ha ordning och reda.


Igår försökte Daisy busa med Zelda, fast Zelda tyckte det var läskigt när stor tösen skällde på henne, så hon la sig ner istället, då gick Daisy fram och puffade på henne och morrskällde för att få igång henne på lek.



 

När dom inte äter, dricker busar eller är i trädgården och rusar.. ja då sover dom hela flocken.


Nätterna sover alla lurviga damerna gott hos mig.


Jag är glad över den nya flocksammansättningen, detta är början på något nytt.

Visst saknar jag mina 4 benta pojkar och igår var en sådan dag så jag tyckte jag såg Totte överallt.


Zelda älskar att busa och kela med oss 2 beningar och det bästa hon vet är att få bita oss i näsan och sedan bli kliad på magen. Hon äter bra och är en hejare på att gå ut och kissa.

Av katrins-place - 14 maj 2011 06:22

Äntligen är dagen D här!

Det var lätt som en plätt att vakna tidigt idag.

Det var bara Ellen som var morgontrött   

  


Om en och en halvtimme sitter jag på tåget mot Alvesta och där byter jag sedan till Stockholmståget, vilken härlig dag

  

Men först är det lite obligatoriska morgonhändelser.. som morgon kaffe med pinne till...

Och...

 : Daisy-tjurar-för att - det är-blött -i-gräset..och gömmer sig under busken

 


och under tiden hon tjurar  spanar Ellen in läget på tomten..kan ju vara så att man hittar en katt någonstans...

 

Bingo! Nu har vi hittat något..kan det vara grannens katt??

 

Och tillslut det obligatoriska morgonbuset , lurviga damerna rusar som yrväder :

 

Välkommen till vår flock Zelda!

Nu håller vi tummar och tassar att tåget går som det ska och att SJ inte strular - mer än vanligt   


Av katrins-place - 12 maj 2011 11:24

Oj vad veckan har gått fort!

Nu är det bara 2 dagar kvar innan jag ska åka och hämta hem Zelda, fy tusan vad vi längtar efter henne   .


Och när hon kommit hem till Småland inför vi besöksförbud här i några dagar, då lilla Zelda behöver få komma till ro i sitt nya hem och lära känna sina nya familjemedlemmar och vi vill lära känna henne i lugn och ro så dom närmaste dagarna tar vi alltså inte emot besök.


Valpar behöver ha lugnt omkring sig och när dom inte är på upptäcksfärd i hemmet, gnagar i sig allt möjligt mm ja då sover dom!


Är man nyfiken på Zelda dom första dagarna kan man kika in på www.ellens-place.se  där lägger jag upp bilder och bloggar om henne   


Lilleman är fortfarande sjuk, nu har jag lagt in behandling med näringsdryck och vätskeersättning åt honom, så jag hoppas vi kan börja se en förbättring så småningom på detta viruselände. Han är sjukskriven till mitten på nästa vecka och vi tar knappt en halvdag i sänder.

Så nu hoppas vi på att viruseländet försvinner långt bort!



Av katrins-place - 9 maj 2011 15:47

Ny vecka nya äventyr ?


Eller nja så mycket äventyr lär det inte bli..har en sjuk Oscar och febern hoppade på mig med... har vabbat 3 dagar och har en känsla av att det kan i sämsta fall bli en hel hemma vecka..


Blir ingen powerwalk idag - ångest!

Envis som jag är har jag försökt orka sola där ute, men fick ge upp till slut..orkade inte ligga i värmen mer.


Så fort Mr Ipren har börjat ta ner febern ska jag ge mig iväg och handla.. tänkte göra bakade potatisar med fyllning i.


Igår grillade jag hemmagjorda hamburgare och bakade egna hamburgerbröd och till det fixade jag en hemmagjord dressing.. smaskens så gott det blev!


Det är annat än fryst halvfabrikat :)


Nähäpp nu väntar ännu en hög med tvätt som ska strykas..lika bra att passa på innan maskinen blir klar och det är dax att hänga ut mer tvätt..


 

Av katrins-place - 5 maj 2011 09:13

Funderar på namn till valpen, har fastnat för både Lovis och Zelda som Sandra har föreslagit.


Längtar som bara den att få hem denna busiga lilla lurviga dam, ska börja valpsäkra huset, köpa in mer kompostgaller så jag kan stänga av upp till trappan och fixa och greja. Dom gamla gallren är ju numera grindar i inhängnaden på tomten som jag gjorde förra sommaren till hundarna.


Jag delade av tomten med stängsel så att hundarna hålls på baksidan, skönt för då vet man var man har busarna   .


http://www.youtube.com/watch?v=LyDdTejEUsE

Ovido - Quiz & Flashcards